1 2 3 4 5

Вести



Неопходна повећана пажња свих учесника у саобраћају

Саобраћајни трауматизам са својим последицама, односно високом стопом смртности, повређивања и инвалидитетом, представља оптерећење целог друштва, а не само система здравствене заштите. Према подацима Светске здравствене организације (СЗО), данас у свету у саобраћајним незгодама смртно страда 1.300.000 људи годишње, а више од половине страдалих особа су пешаци, бициклисти и мотоциклисти. Када је реч о безбедности деце у саобраћају, у 2020. години у Србији je у саобраћајним незгодама погинуло је 13 деце (двоје у својству бициклисте, четворо деце у својству пешака и седморо деце у својству путника у аутомобилу).

Са јавноздравственог аспекта деца и млади су посебно рањивa категоријa учесника у саобраћају, јер је у овом узрасту саобраћајни трауматизам водећи узрок смрти и инвалидности. У циљу смањења броја погинулих и повређених лица потребно је да се укаже на значај превентивих мера и превенције повређивања у саобраћају.

Мере безбедног понашања у саобраћају

-Сигурносни појас би требало да користе одрасли који су у возилу. Везивање сигурносног појаса за све путнике у возилима смањује ризик од тешких повреда за око 40–60%.

-Употреба дечијих аутоседишта (седишта за бебе, малу децу и старију децу) веома су ефикасна у превенцији смртних исхода у својству путника у возилима. Правилно коришћена аутоседишта смањују стопу смртности приликом судара возила од 71% (одојчад) и 54% (мала деца).

-Забрањено је коришћење мобилног телефона свим учесницима у саобраћају. Коришћење handsfreе или bluetooth слушалица треба свести на минимум, јер и најмање ометање у вожњи може бити фатално. Пажња се смањује за 50% коришћењем мобилног телефона у току вожње.

-Прилагођена брзина кретања, нпр. смањење просечне брзине кретања од 5% може да доведе до смањења укупног броја судара за 30%.

-У време слава, новогодишњих и божићних празника конзумира се алкохол што доводи до еуфорије, смањења концетрације и смањене пажње. Они који возе не смеју да конзумирају алкохол. Возачи под дејством алкохола често нису ни свесни да су им брзина реаговања, способност доношења одлука и процењивање умањени, а сва чула „ослабљена”. Све наведено повећава ризик за настанак саобраћајних незгода, чак и дан након славља.

-Возачима који су конзумирали психоактивне супстанце и лекове са негативним дејством на вожњу забрањено је да управљају моторним возилима.

-Родитељи чија су деца недавно положила возачки испит не би требали да допусте да деца сама управљају возилом у касним вечерњим и раним јутарњим сатима, поготово током сезоне слава и празника.

-Уколико се управља возилом у непосредној близини тржних центара и других места за куповину, због претпразничне атмосфере и већег броја учесника у саобраћају, неопходна је додатна опрезност.

-И пешаци би требали да буду додатно опрезни: да приликом преласка улице користе обележене пешачке прелазе и светлосну сигнализацију.

-Пажња и толеранција свих учесника у саобраћају предуслов су за сигурну и безбедну вожњу.

Извор података:

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries

https://www.abs.gov.rs//analize-i-istrazivanja/statistika-i-analize

https://www.batut.org.rs/index.php?content=2306