1 2 3 4 5

Вести



Заштита коже у летњим месецима

Сунце је одувек појам светла, топлоте и живота. Има врло важну улогу у очувању здравља и побољшања виталности, као и за нормално одвијање метаболичких функција у организму. Сунчеви зраци подстичу синтезу витамина Д, неопходног за развој и јачање костију, регулишу нивое серотонина и триптамина, неуротрансмитера који су одговорни за добро расположење и редован циклус спавања и будног стања. Међутим, као и све остало тако и превелико излагање сунчевим зрацима може постати штетно. Постепено излагање сунцу изузетно је важно за прилагођавање коже. УВБ зрачење је првенствено заслужно за горење коже, постепеним излагањем нећемо изгорети, а формираће се препланула боја која ће кожу штитити од дубоког продирања УВА зрачења.

Исхрана као заштита од штетног деловања сунца:

Слободни радикали који се производе услед дејства сунчевих зрака су одговорни за оштећење ћелија, старење и повећан ризик од канцера коже. Антиоксиданти имају улогу да супримирају слободне радикале и тако зауставе њихова штетна дејства. Неки антиоксиданти су свима јако добро познати: витамин А, Ц и Е, селен, бетакаротен и ликопен. Теоријски, у храни биљног порекла постоји на хиљаде компоненти које имају особине антиоксиданата. Ове супстанце штите биљке од јаке УВ радијације, и када се оне касније конзумирају у ткивима човека задржавају исти ефекат. Витамин Ц који се налази у воћу добро је познати пријатељ коже. Позната је његова улога у производњи колагена, тако да је значајан за превенцију појаве бора. Он је најчешћи антиоксиданс који се уноси у кожу, али се брзо разграђује. Добро је јести храну богату ликопенима као што су парадајз и црвене паприке. Ликопен делује као унутрашњи фотопротектор повећавајући кожи способност одбране од Сунца. Студија која је спроведена у В. Британији показала је да исхрана базирана на парадајзу повећава заштитну способност коже за око 33%. Кувани парадајз има више ликопена него свежи, а додатком маслиновог уља се побољшава његова апсорпција. Не препоручују се велике количине бета каротена! Вели каколичина бета каротена пребојава кожу наранџасто. Боље је обезбедити га преко хране, јер на пример пола шоље куваног спанаћа има преко 11 000 ИЈ витамина А од бета каротена, а једна просечна шаргарепа око 8600 ИЈ витамина А, а поред тога садрже и друге корисне материје.

Велика је заблуда да се одласцима у соларијум кожа припрема за сунчање. У соларијумима се користи УВА зрачење које у кожу продире дубоко стварајући оштећење генетске структуре коже а нестварајући заштиту од УВБ зрачења. Свако излагање овом зрачењу се током живота сабира и са годинама доводи до стварања различитих карцинома коже, оштећења еластина и превременог старења.

У периоду између 10 и 16 часова сунце је најјаче а самим тим и УВ зрачење. У овом периоду не треба бити на плажи.

Најбоља заштита у јутарњим и поподневним часовима су креме са адекватним заштитним фактором. Заштитни фактор на креми означава колико времена можемо провести на сунцу дуже од времена које нам је потребно да изгоримо. Сматра се да заштитни фактор већиод 50 не постоји и ако неке креме имају натписе до спф 90. Када бирамо крему са заштитним фактором потребно је да је на њој наглашено да има УВА и УВБ заштиту. Креме нас штите на првом месту од УВБ зрачења, а са сазнањима о стетности УВА зрака мењају се и састојци крема који садрже и хемијске и физичке факторе заштите коже од УВА и УВБ зрака.

Смернице за одабир заштитног фактора према типу коже:

Тип коже 1: Келтски тип Веома светла кожа, плава или црвена коса и плаве очи. Особе које имају келтски тип коже ретко потамне, али им се за топојаве пеге на кожи и брзо изгоре. Требало би увек користити производ са заштитним фактором 30-50.

Тип коже 2: Нордијски тип Светла кожа, плава, смеђа или тамно смеђа коса. Људи са типом коже 2 обично брзо изгоре и веома споро потамне. Требало би да користе СПФ 25-30 или виши фактор, до 50.

Тип коже 3: Мешани тип Средње тамна боја коже, боја косе од тамно плаве до смеђе. Да ли сте мешани тип?Некада изгорите, али генерално ваша кожа полако тамни до светле браон нијансе. Требало би да користите најмање СПФ 15-30. Ако сте дуже изложени сунцу, онда и до 50.

Тип коже 4: Медитерански тип Чак и кад није препланула, кожа има браонкасту или маслинасту нијансу, коса је смеђа или црна а очи смеђе. Кожа брзо потамни до светло смеђе нијансе. Препоручује се СПФ 10-15. Ако желите да дуже боравите на сунцу, можете користити заштитни фактор и до 30.

Тип коже 5: Тамна кожа Тамна до светло браон боја коже када није осунчана. Порекло: Средњи Исток, Северна Африка и Азија. Ви ретко кад изгорите. Препоручује се заштитни фактор од минимум 6-10. Ако желите даостанете дуже на сунцу, онда можете користити заштитни фактор и до 30.

Тип коже 6: Црни тип Тамно браон до црна боја коже када није осунчана. Порекло: Централна Африка, Индија и Аустралија. Практично никада не изгорите. Требало би да користите најмање СПФ 6-10, а ако желите да останете дуже на сунцу и до 30.

Текст уредила на основу извора др Јелена Косановић.

Извори:

https://dermatim.net/aktuelno/suncanje/

www.stetoskop.info/Suncanje-koza-i-ishrana

https://www.nivea.rs/