1 2 3 4 5

Вести



Током празника саветује се умереност у храни и пићу

Зимски период препознатљив је по мноштву празника. Дани су краћи, а ноћи све дуже, те је време је да се одморимо и радујемо свему што празници у најширем смислу значе. Ипак, здравствена струка је ту да нас упозори да празници не треба да значе никакво претеривање, па ни у јелу и пићу.

Дани пазника су период када углавном не пазимо колико једемо или пијемо. Поготово нико не води рачуна о унетим калоријама.

Славе, божићни и новогодишњи празници идеална су прилика да се породица и најближи пријатељи окупе, опусте и уживају у богатој и разноврсној трпези. Међутим, оно што здравствена струка прво сугерише у ове предпразничне дане, јесте да хронични болесници и даље треба да се придржавају одређеног режима исхране и редовно узимају своје лекове, док за све здраве особе умереност и одмереност треба да буду основни рецепт, па и рецепт празничне трпезе, којем је корисно придодати дружења, рекреацију или хоби.

Како би избегли стомачне тегобе, лекари саветују чешће, а мање оброке, алкохолна пића - пити умерено и "никако на гладан стомак".

Ако се ипак догоди да неко претера у јелу или пићу, тада следи обустава уноса хране, а потом постепено увођење одређених намирница, као што су двопек, барени кромпир у љусци, пиринач, рендана јабука или шаргарепа у свежем стању. Препоручују се чајеви од нане или камилице. Када се јави горушица, печење у желуцу или мучнина, узимање соде бикарбоне није од користи, иако делује да у почеку помаже, у крајњем је веома штетно, јер она направи базну реакцију, након чега желудац поново почне да лучи желудачну киселину. Дакле, сода бикарбона није прави избор, али ниско газирана минерална вода може да помогне. Уколико се појави повраћање или пролив, потребно је обратити пажњу на правилну надокнаду течности, односно препорука је равномерно узимање малих количина воде током целог дана, све док се функција црева не стабилизује.

Могу се узети и неки прокинетици који потпомажу варење хране и смањују осећај мучнине код обилне исхране.

Уколико се тегобе задрже дуже од дан или два, потребно је јавити се изабраном лекару!

Када је реч о алкохолу, ни са њим не треба претеривати, већ пити умерено, једну чашу аперитива и до две чаше вина биле би неки оптимум уз ручак или вечеру.

Чашица више може да доведе до стомачних проблема, мучнина, повраћања, али и проблема у саобраћају.

Алкохол је чест кривац у саобраћајним несрећама. Због тога је препорука возачима да кад пију не седају за волан, већ да узму такси!

Прочитајте пет савета како бити умерен у јелу и пићу

-Уживајте у храни и забави, али не претерујте.

-Не журите! Споро жваћите и уживајте у сваком залогају, јер ћете тако осетити праву арому хране и брже ћете се заситити.

-Чај од нане може вам помоћи после обилнијих оброка јер поспешује продукцију желудачних сокова и на тај начин побољшава варење.

-Уколико сте се претходно вече прејели, немојте прескочити доручак, јер у току дана можете осетити велику жељу за храном током дана.

-Покушајте да се од изобиља на трпези у вашем тањиру нађе претежно поврће, а пропорционално мања калорична храна.

Текст на основу извора уредила Тијана Стојшић, медицинска сестра-техничар

Извори:

-http://www.stetoskop.info/Budite-umereni-u-jelu-i-picu-tokom-praznika-5010-c15-content.htm

-https://www.subotica.com/vesti/tokom-praznika-lekari-savetuju-umerenost-u-hrani-i-picu-id30646.html

-http://www.blic.rs/vesti/drustvo/lekari-savetuju-ne-preterujte-u-jelu-i-picu-tokom-praznika/nvqn88l