1 2 3 4 5

Вести



2. април – Светски дан аутизма

2. април је Светски дан аутизма, који је установљен и обележава се од 2007. године. Посвећен је како особама које се боре са овом болешћу, тако и њиховим породицама. Симболично се обележва балонима, одећом и слоганима плаве боје. Химна деце са аутизмом Србије је Вилинска песма и може се наћи на сајту Републичког удружења Србије за помоћ особама са аутизмом.

Аутизам је первазивни развојни поремећај који се дефинише постојањем абнормалног и/или оштећеног развоја, а менифестује се пре узраста од 3 године, карактеристичним обликом патолошког функционисања у социјалној интеракцији, комуницацији и ограниченим, репетитивним и стереотипним понашањем. Подаци говоре о појави 4-5 случајева дечијег аутизма на 10 000 деце. Поремећај је 3 до 4 пута чешћи до дечака него код девојчица. Јавља се у читавом свету, без обрзира на расну, етничку или социјалну припадност.

Етиологија аутизма је до данас неразјашњена, те се говори о поремећају који обједињује многе аспекте, као што су генетски, неуроразвојни, метаболички и имунолошки. Рана дијагностика, третман и укључивање у образовни процес су кључни за децу са аутизмом. Тако им се може помоћи да развију социјале и комуникационе вештине, постану самосталнији и воде испуњенији и продуктивнији живот.

Карактеристично је да се код особа са аутизмом испољава неспособност за реципрочне (узајамне) односе или комуникацију са другим људима, на начин на који је то уобичајно. Често не разумеју боју гласа, израз лица, неправилно употребљавају заменице (за себе говоре у трећем лицу), понављају речи или слогове без одређеног значења, више воле да проводе време сами, не воле промене у рутини, имају специфична интересовања, избегавају контакт погледом, често немају способост имагинације. Интелектуалне способности деце са аутизмом варирају у широком распону од нормалних до оних чији је интелектуални развој тешко поремећен.

С тога се лечење и третман особа са аутизмом спроводи у више праваца, где је неопходна подршка и едукација породице, рад са дефектолозима, организовање групних активности (вежбање), фармакотерапија (даје извесна, али неспецифична побољшања), специјални едукативни, индивидуално прилагођени програми за стицање различитих вештина и социјалну интеграцију.

Истраживања показују да у нашем друштву владају неинформисаност али и бројне предрасуде о особама са аутизмом. Зато је циљ обележавања овог дана да се упознамо са различитошћу ових људи и да се свест о аутизму подигне на виши ниво како би им се у оквиру заједнице омогућили квалитетнији и достојанственији услови живота.

На основу извора, текст уредила др Јована Пауновић

Извори:

Психички поремећаји у развојном добу- проф.др Анета Лакић

http://autizam.org.rs/

http://www.epsihijatar.com