1 2 3 4 5

Вести



Како се правилно и безбедно хранити током лета?

Током летњег периода потребно је бити опрезан приликом куповине и одабира намирница, начина чувања и обраде намирница. Коришћењем исправних и квалитетних намирница обезбеђујемо не само потребан енергетски унос за свакодневне активности већ, што је још важније, штитимо наше здравље.

У летњим месецима, воће и поврће су драгоцене намирнице јер садрже велики проценат воде и све електролите које губимо знојењем. Сам организам лети, за време врелих дана, тражи храну која је лагана за варење, са више влакана, а мањом количином масноћа и беланчевина. Посебно је корисно уживати у кајсијама, бресквама, дињама, лубеницама, шаргарепи, парадајзу, тј. у наранџастом, жутом и црвеном воћу и поврћу.

Со, сухомеснати производи, пржена и масна јела су свакако храна коју лети треба избегавати. Производи од соје се лако варе и добар су извор протеина и одлична замена за животињске протеине у летним месецима.

Млечни производи са мањим садржајем масти осигураће нам потребан унос калцијума и вредних протеина. Посебно су корисни ферментисани млечни производи: јогурт, кисело млеко, кефир - који садрже ензиме, влакна, витамине и минерала, као и пробиотске бактерије корисне за одржавање цревне флоре.

Лети је изузетно вазно одржавати и адекватан унос течности, односно воде. Због високих спољних температура, организам се висе зноји и долази до смањења воде у ћелијама. Долази до осећаја жеђи, али морамо знати да када смо осетили жеђ, већ је дошло до делимичне дехидратације. У току лета требало би избегавати алкохолна, газирана и заслађена пића, као и пића богата кофеином, јер могу допринети повећану дехидратације, јер стимулишу излучивање воде из организма.

Свакако , у летним месецима, најбољи избор за надокнађивање течности су изворске и минералне негазиране воде, незаслађени чајеви, воћни сокови без додатог шећера.

Иако нам лети највише пријају хладни напици ,треба да знамо да ћемо се боље расхладити ако пијемо течност собне температуре.

Правилан избор намирница

Приликом куповине намирница треба водити рачуна о: изгледу, року употребе и адекватном чувању. Лако кварљиве производе треба куповати само у радњама где се ови производи држе у расхладним уређајима. Обавезно погледати датум производње и рок употребе. Ако се купује на пијацама, производе од млека (сир, кајмак) куповати на млечним пијацама које имају расхладне уређаје.

Обратити пажњу на изглед намирница (нпр. месо – боја карактеристична за врсту меса, мирис, конзистенција – еластично на притисак; сладолед не сме бити деформисан, итд).

Чување и припремање хране

-Адекватно прање – под млазом текуће воде (сваког листа лиснатог поврћа; купуса пре и после сечења; краставца пре и после чишћења; јагода – прво заједно, а затим сваке појединачно…).

-Припрема – хигијенска манипулација (чистоћа посуђа, прибора, радних површина). Водити рачуна да се намирница спремна за коришћење (нпр. термички обрађено месо или сухомеснати производ) не обрађује на истој радној површини као и сирова намирница (сирово месо).

-Добра термичка обрада. Већина намирница, посебно месо и јаја морају бити добро термички обрађени – не сме бити видљиво месо ружичасте боје; сокови које отпушта месо морају бити чисти.

-Чување у расхладним уређајима. Након припреме што пре послужити храну, уколико се не служи одмах, што пре је расхладити и до сервирања чувати у расхладном уређају. Кувану храну у фрижидеру можете чувати најдуже 5 дана. Ако желите дуже да је чувате, замрзните је одмах након расхлађивања.

– Често прање руку (имати на уму да се храна најчешће загади прљавим рукама).

– Темељно подгревање куване хране.

– Не припремати кремове, сладоледе и мајонезе од некуваних јаја.

– Заштитити храну од приступа инсеката и глодара.

Како се требамо хранити на плажама?

Лето не може да се замисли без одласка на базен, језеро, реку или море. Нажалост, то су управо места на којима се најлошије хранимо.

Многе плаже имају киоске брзе хране, разне грицкалице и слаткише. Ови производи су вишеструко процесуирани да би могли да опстану на различитим темпраратурама, имају високу калоријску вредност као и висок проценат шећера, соли и масти. После овакве хране неретко се осећа умор.

Предлози за здрав оброк на плажи

•Орашасто и свеже воће, свеже поврће;

•Интегрални крекери са коцкицама тврдог сира (качкаваљ) ;

•Пахуљице са јогуртом уз додате семенке, орашасто и суво воће;

•Мини сендвичи: бирајте хлеб од целог зрна жита а додајте му посне месне нарезке и кришке свежег поврћа;

•Млади сир са воћем;

•На врелој плажи, расхлађена лубеница и диња су незаменљиве;

•Салата од туњевине или пилетине уз парче хлеба;

•Воћна салата може бити лаган а квалитетан оброк;

•Салата са тестенином – изаберите интегралну тестенину, поврће и пилетину;

Треба свакако поменути да је редовно уношење воде на плажи од неизмерног значаја.

Текст припремила Тијана Стојшић, медицинска сестра

Корисни линкови:

http://www.zenska.tv/saveti-za-pravilnu-bezbednu-ishranu-tokom-leta/

http://www.nutricia.rs/vesti/dijete/67.html

http://www.najboljamamanasvetu.com/2016/07/ishrana-tokom-leta-koju-hranu-je-najbolje-poneti-na-plazu/