1 2 3 4 5

Вести



Јесења депресија

У јесењим данима, кишним и тмурним, пред великим смо искушењем да се ушушкамо под ћебе и останемо код куће да се излежавамо. Тим данима склонији смо и томе да себи покушавамо да поправимо расположење храном. Због тога је важно сваког дана 20 минута између 11 и 15 часова изаћи напоље и размишљати о лепим стварима. И када су јесењи дани облачни, сунчева светлост у природи је прави лек за добро расположење.

Исцрпљеност, умор, губитак енергије, безвољност, апатија... Велики број људи се овако осећа на почетку јесени, а то објашњавају хроничним умором, променом времена или нечим трећим. Међутим, иза свих ових симптома најчешће се крије сезонска депресија. Депресија која може да се назове јесењом депресијом мора да се разликује од озбиљних болести, попут хроничне депресије која се одређеном терапијом држи под контролом.

Како тврде стручњаци, у питању је врста афективног поремећаја. Код особа које пате од сезонских депресија у мозгу долази до пада нивоа серотонина, хормона среће. До таквих ситуација долази и када смо преуморни или под стресом. Жене су склоније четири пута више од мушкараца, нису поштеђена ни деца и тинејџери. Током овог годишњег доба смо, тврде стручњаци, сексуално најактивнији - ниво тестостерона је тада на врхунцу, а повишени су и нивои естрогена. Не морате да се бавите врхунским спортским активностима - кретање је прави лек за јесењу невеселост. Свака телесна активност побољшава душевно стање. Kада расположење полако почиње да буде тмурно, светлост је од велике помоћи. Под утицајем светлости организам производи хормон среће ендорфин, који доводи до побољшања расположења. При томе је веома важно може бити дисање и издисање. Замислите сликовито да приликом сваког издисаја тужне мисли излазе, а приликом удисаја доброг и свежег ваздуха улазе свежина и јачина. Такође, разговор и дружење с људима помажу при одвраћању од негативних мисли. Дакле, важно је виђати се с пријатељима, излазити у друштву и окружити се људима који су вам драги.

Доктори су установили да се код људи примећује низ сезонских проблема на почетку јесени, а међу њима су и низак ниво физичке и менталне енергије, као и сува кожа и коса. Од изузетне важности да уносимо нутријенте, витамин Ц, да бисмо ојачали имунитет и "отерали" вирусе и прехладе, или их барем лакше поднели. Да вам кожа, коса и нокти не би били суви, саветује се да једете доста зеленог поврћа, како бисте унели довољно цинка и магнезијума. Поред тога, саветује се да једете и говедину, јагњетину и кромпир како бисте снабдели организам витамином Б. Фокусирајте се на уношење намирница богатих витаминима Ц, А и Е, као и намирница богатих цинком, да бисте ојачали имунитет и заштитили се од прехладе и грипа. Кељ јер је богат гвожђем, витаминима Ц, А и К, као и хранљивим влакнима. Једите зелено лиснато порће, авокадо, орахе, житарице и тамну чоколаду јер истраживања показују да помаже у борби против сезонске депресије и умора.

Teкст на основу извора уредио Милан Кивић, медицински техничар, Општа болница Панчево.

Извори:
http://www.novosti.rs/vesti/lifestyle.303.html:457624-Jesen-naseg-nezadovoljstva
http://mondo.rs/a1046973/Magazin/Zdravlje/Jesenja-depresija-jesen-i-zdravlje.html
http://www.telegraf.rs/zivot-i-stil/387620-jesenja-depresija-ne-dozvolite-joj-da-vas-savlada