1 2 3 4 5

Вести



Исхрана особа оболелих од дијабетеса

Људи који су тек сазнали да имају дијабетес често питају лекара: „Да ли то значи да морам потпуно да променим режим исхране и да се одрекнем хране коју волим да једем?".
За оне који су са терапијом почели пре неколико година, одговор би сигурно био потврдан. Међутим, медицина је данас напредовала више него икад и утврђено је да се не морате одрицати превише што се јеловника тиче.
Дијабетес вас не осуђује на доживотан унос намирница са ниским садржајем угљених хидрата, дезерта без грама шећера и генерално врло ограничен режим исхране.

Прошла су времена када је опште уверење било да „није важно шта једемо већ да нам прија и да је стомак пун". Данас се зна да утицај хране на здравље веома велики. И зато је, било да сте дијабетичар или не, веома важно шта једете. Ипак, будући да сте неко ко ипак има проблеме са дијабетесом и да храна итекако утиче на ваше здравље - неопходно је да сазнате основне инфорормације о овом важном аспекту у лечењу и контроле дијабетеса.
Код нормалног рада метаболизма и здравог система органа за варење, тело са лакоћом разлаже угљене хидрате и шећере и претвара их у одређену и сасвим довољну количину глукозе, која је од великог значаја за правилан рад ћелија у телу. Глукозу путем крви транспортује хормон инсулин и равномерно је распоређује по организму.
Када имате дијабетес, то значи да је систем преноса глукозе до органа поремећен. Панкреас не ствара више довољно инсулина који ће преносити сав тај шећер (Тип 1) или се ствара отпорност на овај важан хормон (Тип 2). У сваком случају, шећер се таложи у крвотоку, а ћелије нема шта да покреће, па оне полако пропадају. Као коначан резултат, долази до великих оштећења кардиоваскуларног система, нервног система, бубрега…

Изабрати праву храну
Здраво се хранити не значи ништа друго до упознати групе намирница и њихов утицај на оргранизам и изабрати такву исхрану која ће вам организам снабдети неопходним нутритивима, а у исто време држати ваш шећер у крви у границама нормале. Никада није касно научити о особинама одређених група намирница и имати користи од свега тога. Што више знате о храни – како да је бирате излазећи у сусрет својим потребама – више ћете имати слободе у избору онога што једете.
Ефекти хране код особа оболелих од дијабетеса
Свака намирница из различитих група хране коју једете има другачији ефекат на ниво вашег шећера у крви (свака од ових група ће бити ниже размотрена.) Али једноставно речено - угљени хидрати, протеини и масноће – дакле, све оно што једемо подиже - више или мање - ниво шећера у крви. Да би сте задржали овај ниво у прихватљивим границама и избегли хипергликемију потребно је да научите како да избегнете подизање овог нива сувише брзо.
Као додатак, храна коју једете, нарочито масноће, утичу на вашу телесну тежину, количину холестерола у крви, и наравно утиче на то како и колико добро ваше тело користи инсулин. Сва ова три фактора играју велику улогу у развоју срчаних болести, удара и закречења артерија. Будући да су људи са дијабетесом „пријемчиви" за кардиоваскуларне болести, веома је важно за вас да смањите на минимум унос било које хране која овај ризик повећава.

УПУТСТВО ЗА УЖИВАЊЕ У ХРАНИ (ЧАК И КАД ИМАТЕ ДИЈАБЕТЕС)

1. Слушајте шта тело има да вам поручи.
Добро обратите пажњу на знакове глади, ситости и свега између. Наредних неколико недеља, покушајте да запишете како сте се осећали пре или после сваког оброка или ужине, као додатак редовном праћењу тренутне количине глукозе у крви. Тако ћете успешно препознати која шема за исхрану у току једног дана ће вам омогућити најбоље резултате, без гладовања и преједања. 2. Немојте избегавати угљене хидрате.
Ако се уносе у нормалним количинама, могу одржати мождане функције у нормалном стању. Док сте на терапији медикаментима или инсулином, неопходно вам је довољно угљених хидрата да би лек уопште деловао.

3. Не заборавите на масти.
Неки људи који болују од дијабетеса су у страху да уносе маснију храну, због ризика од срчаних обољења. Ипак, екстремно смајивање масноћа неће сачувати ваше срце. Маст је итекако битна за упијање есенцијалних витамина. У комбинацији са угљеним хидратима, смањује задржавање глукозе тамо где је непотребна. Бирајте оне липиде који су биљног порекла, као што је маслиново уље и ограничите транс масти, које су део делимично хидрогенизованих уља.

4. Протеини су такође веома важни.
Они не служе само за развој мишића, већ и спречавају пребрзу апсорпцију глукозе. Такође, одржавају дугорочну ситост. Избегавање протеина је контрапродуктивно за дијабетичаре, па се потрудите да га уносите сваки дан кроз редовне оброке.

5. Шећер у исхрани не треба прескакати.
Најпознатији и најстарији мит је теорија да кад имате дијабетес морате се потпуно одрећи шећера. Неки извори чак тврде да ни воће не треба јести јер садржи шећер, али он се разграђује на исти принцип као угљени хидрати.
Само не треба претеривати са количинама.

Уносећи неке намирнице у повећаним количинама, а неке у ограниченим, ниво шећера у крви ће вам увек бити под контролом, а ризик од компликација проузрокованих дијабетесом ће нестати. Путем воћа, поврћа и још неке влакнасте хране, мањиће се могућност да добијете неку кардиоваскуларну болест и одређене врсте канцера. Унос млечних производа са минималном количином млечних масти ће очувати кости и њихову чврстину. Превенција путем правилног режима исхране је важно због избегавања могућих здравствених компликација. Нестаће шанса да добијете шећерну болест, ако је немате, а ако сте међу оболелима, умањићете многе симптоме и свести их на минимум.

Ниједан труд није узалудан, а видећете како су и најмање промене веома исплативе.

Текст према изворима уредио Милан Кивић, медицински техничар, Општа болница Панчево

Извори: https://www.ordinacija.net/members/text-preview.php?id=22&script=advice&kat=pzs&lang=srb https://www.prirodnolecenje.com/ishrana-za-dijabeticare/ https://www.medikompoliklinika.com/teme/saveti-strucnjaka/67-ishrana-za-obolele-od-secerne-bolesti.html http://www.novosti.rs/vesti/lifestyle.304.html:806341-Koje-su-najcesce-bolesti-danasnjice