1 2 3 4 5

Вести



Светски дан здравља -7. април 2017. год.

„Депресија – хајде да разговарамо”

Светски дан здравља обележава се широм света 7. априла сваке године под покровитељством Светске здравствене организације. Ове године Светски дан здравља посвећен је депресији и обележава се под слоганом „Депресија – хајде да разговарамо”.

Депресија је болест коју карактерише туга, губитак интересовања за догађаје из непосредне околине, уз немогућност обављања свакодневних активности у трајању од најмање две недеље. Људи који пате од депресије имају неколико карактеристичних симптома: губитак енергије, промену апетита, поремећај сна, анксиозност, смањену концентрацију, осећање безвредности, кривице и безнађа и мисли о самоповређивању или о самоубиству.

Према подацима Светске здравствене организације, на глобалном нивоу 322 милиона људи пати од депресије (4,4% светске популације). Депресија је главни узрок 800.000 самоубистава годишње на светском нивоу и представља други водећи узрок смрти међу млађом популацијом (узраста од 15 до 25 година живота).

Депресија је један од водећих узрока оптерећења становника болестима у Србији. Према подацима из извештаја Светске здравствене организације из 2017. године од депресије у Србији пати 419.302 особе (5% популације).

У 2016. години у Јужнобанатском округу је евидентирано 4 случаја афективних поремећаја (поремећаја расположења, Ф30-Ф39) у предшколској, 48 школској и 5322 у одраслој популацији. У овој групи обољења се налази и депресија.

Циљ овогодишње кампање је да се повећа број људи који ће потражити помоћ, а који имају симптоме депресије. Разговор са особама од поверења може бити први корак ка опоравку од депресије. Разговарајући о депресији са члановима породице, пријатељима, здравственим радницима, у школама, на радном месту, социјалним установама, у медијима може се смањити стигма која је повезана са депресијом.

Светска здравствена организација у овогодишној кампањи посебну пажњу посвећује онима које депресија су најчешће погађа: адолесцентима и младим одраслим особама, женама у репродуктивном добу (нарочито после порођаја) и старијим особама (преко 60 година).

Циљеви овогодишњег Светског дана здравља су:

– боља информисаност јавности о узроцима и могућим последицама депресије;

– да депресивне особе препознају симптоме и затраже помоћ;

– да породица, пријатељи и колеге, депресивних особа могу да пруже помоћ.

Кључне поруке кампање:

– Депресија је чест ментални поремећај који погађа људе свих узраста, из свих сфера живота у свим земљама.

– Ризик за настанак депресије повећава сиромаштво, незапосленост, животни догађаји као што су смрт вољене особе или развод брака, физичка болест и проблем изазван употребом алкохола и дрога.

– Депресија узрокује душевну патњу и може да утиче на способност људи да обављају чак и најједноставније задатке.

– Депресија може да доведе до разарајућих последица на односе са породицом и пријатељима.

– Депресија може да онемогући људе да раде и учествују у породичном и животу заједнице. У најгорем случају депресија може довести до самоубиства.

– Депресија се може ефикасно спречити и лечити. Лечење обично укључује психотерапију или коришћење антидепресивних лекова или и једно и друго.

– Превазилажење стигматизације која је често повезана са депресијом повећава број оних који ће потражити стручну помоћ.

– Разговор са особама од поверења може бити први корак ка опоравку од депресије.

Шта можете учинити ако мислите да сте депресивни:

– Разговарајте са неким коме верујете о својим осећањима. Већина људи се осећа боље након разговора са особом од поверења

– Потражите стручну помоћ, пре свега од изабраног лекара

– Радите оно у чему уживате и што чини да се добро осећате

– Будите у сталном контакту са породицом и пријатељима

– Саветује се физичка активност, посебно шетња

– Неопходни су редовна исхрана и довољно сна

– Избегавајте или ограничите унос алкохола јер може погоршати депресију

– Ако имате мисли о самоубиству или самоповређивању одмах потражите помоћ.

Шта ви можете да урадите за особе које пате од депресије:

– Сазнајте више о депресији

– Будите добар слушалац – охрабрите особу да потражи помоћ

– Будите стрпљиви – обично је потребно неколико недеља да се особа која пати од депресије осећа боље

– Треба их подстицати на друштвене активности, физичку активност и редован сан

– Уклоните све лекове, оштре предмете и ватрено оружје из куће како бисте спречили повређивање.

На страници Института за јавно здравље Војводине налазе се и доступни скрининг тестови за самопроцену депресивне епизоде: www.izjzv.org.rs

Корисни линкови:

http://www.zjzpa.org.rs/svetski-dan-zdravlja-7-april-2017/

http://www.batut.org.rs/

http://www.izjzv.org.rs/?lng=&cir=&link=3-15-296